Pohdi oppimispäiväkirjassasi seuraavia kysymyksiä

myös muiden kuin tämän opintojakson näkökulmasta. Mitä tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön opiskelu voisi parhaimmillaan tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Mitä haluaisit opiskella yksin? Mitä haluaisit opiskella yhdessä? Miten haluaisit opiskella?

 

Mielestämme on tärkeää, että tieto- ja viestintäteknologiaa tultaisi hyödyntämään opetuksessa. Kuitenkin koemme, että monet näkevät sen enemmän uhkana kuin mahdollisuutena. Varsinkin kasvatustieteiden opinnoissa tulisi mielestämme painottaa tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia ja opettaa soveltamaan niitä opetustilanteissa enenevissä määrin.  Opinto-ohjaajan näkökulmasta tieto- ja viestintäteknologiaa voisi soveltaa esimerkiksi pienryhmäohjauksessa, TET- jakson purkamisessa tai eri aloihin tutustumisessa esimerkiksi Second life virtuaalimaailman kautta. Haluaisimme, että yliopisto-opintojen aikana perehdyttäisiin enemmän siihen, miten erilaisia sovelluksia voisi käyttää opetusmenetelmänä. Turhalta tuntuu opetella tiettyjen sovellusten käyttöä, sillä virtuaalimaailma muuttuu koko ajan. Tärkeintä siis onkin tietää erilaisia tapoja, miten tieto- ja viestintäteknologiaa voi hyödyntää. Paras keino pysyä ajan tasalla uusimmista sovelluksista on aktiivinen osallistuminen erilaisiin koulutuksiin työelämän rinnalla. Kouluissa tulisi mielestäni olla resursseja opettajien ja ohjaajien täydennyskoulutukseen.

 

Koemme virtuaalisen maailman käytön opetuksessa oikeastaan välttämättömäksi. Emme ole kuitenkaan päässeet kokemaan esimerkiksi tabletin sovellusten kautta tapahtuvaa opetusta. Mielestämme tarvitaankin henkilöitä, joilta löytyy paljon halua ja intoa kehittää näitä sovelluksia, jotta niiden hyödyntäminen opetuksessa yleistyisi. Opetuksessa käyttö voisi mielestäni olla hyvinkin yleistä. Koulujen tuleekin mielestämme olla ajan tasalla, eikä puolustaa omia perinteitään ja tapojaan. Innovaatioita tarvitaan myös kokeneemmiltakin opettajilta. Lasten ja nuorten motivaatio on aivan erilainen, jos opiskelussa saa hyödyntää esimerkiksi tablettia. Kuitenkin vaarana on eriarvoistuminen, sillä kaikilla kouluilla ei välttämättä ole resursseja hankkia tabletteja. Onkin tärkeää, että tieto- ja viestintäteknologian käyttö opetuksessa ei aiheuta eriarvoisuutta lasten ja nuorten välillä.

 

Meidän mielestä henkilökohtaiset oppimisympäristöt (PLE) ovat yksi kannuste ja motivaattori itseohjautuvaan oppimiseen. PLE- työskentely pohjautuukin itseohjautuvaan ja yhteisölliseen oppimiseen. Oman oppimisprosessin rakentaminen on jo itsessään hyvin palkitsevaa. PLE tehtävässä oppilaan rooli korostuu ja opettajan rooli hälvenee. Tästä löytyy varmasti monia mielipiteitä, mutta koemme tämän positiiviseksi asiaksi. Esimerkiksi harppaus lukiosta yliopistoon on itsenäisen opiskelun kannalta suuri. Lukiossa opettajat ja opinto-ohjaajat pyrkivät pitämään jokaisesta oppilaasta huolen ja ohjaavat heitä opiskelujen etenemisessä. Opiskelija, joka on päässyt yliopistoon suoraan lukiosta saattaakin olla todella hämmentynyt yliopisto opintojen vaativasta itseohjautuvuuden määrästä ja itsenäisyydestä.  Tämän vuoksi itse koemme, että mitä aiemmin opiskelijoiden tulee itse ottaa enemmän vastuuta omista opinnoistaan sen parempi.

 

 PLE- työskentely saattaakin olla yksi tulevaisuuden käytetyimmistä opintomenetelmistä. PLE- tehtävien toteuttamiseen otollinen aika on mielestäni muutaman vuoden kuluttua, kun tabletit saavuttavat lähes jokaisen nuoren. Tietenkin sosiaalinen media ja koulujen panostus siihen on myös yksi mahdollisuus toteuttaa tehtäviä PLE menetelmää hyödyntäen.

PLE tehtävissä opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää omaa oppimisympäristöään, joka johtaa opiskelutaitojen kehittymiseen ja tiedostamiseen. Tätä myöten opiskelija voi valita itselleen sopivimmat opiskelu tavat ja saavuttaa parempia tuloksia.

 

 Itseohjautuvasta opiskelusta oli videoluennolla mainittu 3 eri strategiaa. Ensimmäinen eli kognitiivinen strategia ja toinen, eli meta-kognitiivinen strategia mielestäni korostivat PLE:n hyötyjä. Kognitiivisen tason kehittyminen luo lapsille ja myöhemmin nuorille rutiinia ja kykyä kohdata erilaisia ongelmia sekä kehittää tapoja niiden käsittelyyn. Tämä on tulevaisuudessa iso hyöty esimerkiksi työelämässä.  Meta-kognitiivinen taso on sitäkin tärkeämpi. Oman kyvykkyyden tiedostaminen on erityisen tärkeää. Mitä osaan ja mitä en? Kysymys, jonka avulla voi esimerkiksi luoda huipputiimejä valitsemalla jäsenikseen ne, jotka korvaavat toistensa puutteita. Kuitenkin koulu elämässä meta-kognitioiden tiedostaminen on myös hyvin tärkeää, sillä oman osaamisen arviointi ja kyseenalaistaminen ohjaa valitsemaan ne opiskelutavat, joilla oppii parhaiten.

 

PLE- tehtävissä on taustalla myös yhteisöllinen oppiminen. Videoluennolla mainittiin ihanteellisen tilanteen, jossa opiskelija työskentelee omalla kehitystasollaan, oman osaamistason ja potentiaalisen osaamistasonsa välissä. Mieleemme tuli heti Vygotskin lähikehityksen vyöhyke ja Scaffolding-periaate. Ihanteellisessa yhteisöllisessä oppimisessa saavutetaankin oppilaan parhain taso. PLE:n toimivuus piilee myös verkostoitumisessa. Mielestämme todella tärkeää on, että oppilaat saavat ja pystyvät jakamaan omia ideoitaan, jotta toisten ideoita voi yhdessä kehittyä vielä parempia. Opiskelijoille on mielestämme korostettava, että toisen idea on aina mahdollisuus, eikä muitten ideoita tule lytätä vaan sen takia, että ne poikkeavat omista.  Oppilaille tulisikin siis antaa mahdollisuus jakaa omaa tietoaan ja saada myös muitten tietoa itselleen, jotta innovaatiot lähtisivät etenemään.

 

Harjoituskerralla rakensimme oman, hieman humoristisen, animoto-videon, jonka tarkoituksena oli lähettää jokin viesti. Itse teimme videon hyvin ”alkeellisesti”, emmekä käyttäneet animoton tarjoamia kuvia tai videoita vaan otimme kännykällä itse kuvat ja saimme ne facebookin kautta omaan videoomme. Kaikki muut ryhmästämme olivat hyödyntäneet näitä animoton valmiita kuvia ja videoita ja heidän animotot olivatkin todella hienoja verrattuna meidän ”alkeelliseen” otokseen. Jälkikäteen ajatellen käytimme kuitenkin paljon omaa mielikuvitustamme ja hyödynsimme sosiaalisen median (Facebookin) kuvan jako sovellusta.  Mielestäni yhdistimme oikeat fyysiset esineet, mitä sinä päivänä mukanamme kannoimme, sekä virtuaalimaailman sovelluksia. Videon laitamme tänne blogiin myös nähtäväksi.

Linkki videoon: http://animoto.com/play/hpdlYNz0AfWdfRoEOXumMQ

 

-A&R